Skip to content
Snippets Groups Projects
Commit 35d8781e authored by Piotr Maślanka's avatar Piotr Maślanka
Browse files

minor spelling and interp

parent 6636e719
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
Pipeline #146 passed with stage
in 4 minutes and 43 seconds
...@@ -47,8 +47,8 @@ w takiej kolejności. Jeśli TCP odbierze _późniejsze_ dane przed _wcześniejs ...@@ -47,8 +47,8 @@ w takiej kolejności. Jeśli TCP odbierze _późniejsze_ dane przed _wcześniejs
"udawał" że ich nie ma, dopóki nie odbierze tych starszych. Nie nadaje się więc do "udawał" że ich nie ma, dopóki nie odbierze tych starszych. Nie nadaje się więc do
zastosowań, gdzie _stare_ pakiety po prostu nie są nam już potrzebne (np. wideokonferencje). zastosowań, gdzie _stare_ pakiety po prostu nie są nam już potrzebne (np. wideokonferencje).
Z jednej strony więc rozpatrując TCP dostajemy pewne gwarancje, których sama warstwa sieciowa (w której) Z jednej strony więc rozpatrując TCP dostajemy pewne gwarancje, których sama warstwa sieciowa (w której
działa tu IP, nam nigdy nie da, ale w pewnym sensie tracimy kontrolę nad swoimi pakietami. Pakiety mogą być działa tu IP), nam nigdy nie da, ale w pewnym sensie tracimy kontrolę nad swoimi pakietami. Pakiety mogą być
gubione i przychodzić nie po kolei - TCP ułoży je oraz ponowi transmisję za nas. Pisząc programy gubione i przychodzić nie po kolei - TCP ułoży je oraz ponowi transmisję za nas. Pisząc programy
korzystające z TCP **nie wolno zakładać** że dane dojdą podzielone tak, jak zostały wysłane. korzystające z TCP **nie wolno zakładać** że dane dojdą podzielone tak, jak zostały wysłane.
Po prostu są to ciągi bajtów. Odbiorca musi odesłać potwierdzenie Po prostu są to ciągi bajtów. Odbiorca musi odesłać potwierdzenie
...@@ -67,17 +67,18 @@ opcje. ...@@ -67,17 +67,18 @@ opcje.
Protokoły binarne, czyli zrozumiałe przez maszyny, wykorzystują pierwszą możliwość, gdyż Protokoły binarne, czyli zrozumiałe przez maszyny, wykorzystują pierwszą możliwość, gdyż
łatwo jest pisać programy korzystające z takich programów, jest to również bardziej wydajne. łatwo jest pisać programy korzystające z takich programów, jest to również bardziej wydajne.
Niestety, protokoły binarne w czystej formie są bardzo trudne do zrozumienia dla człowieka Niestety, protokoły binarne w czystej formie są bardzo trudne do zrozumienia dla człowieka bez
(chyba że jest się ekspertem z danego protokołu). użycia specjalnych narzędzi.
Na szczęście **HTTP** jest protokołem tekstowym. Oznacza to, że człowiek mógłby podejrzeć komunikację i bez większego Na szczęście **HTTP** jest protokołem tekstowym. Oznacza to, że człowiek mógłby podejrzeć komunikację i bez
problemu zrozumieć, o co chodzi. Nie zobaczy on _krzaków_ (chyba że właśnie ściągamy taki plik), większego
a czytelny tekst. Zastosowano w nim możliwość 2 - tym znakiem jest **znak końca linii**. problemu zrozumieć, o co chodzi. Nie zobaczy on _krzaków_ (chyba że właśnie ściągamy za pomocą HTTP
plik binarny), a czytelny tekst. Zastosowano w nim możliwość 2 - tym znakiem jest **znak końca linii**.
- -
HTTP jest protokołem synchronicznym. Oznacza to, że przy nawiązanym połączeniu to klient wysyła HTTP jest protokołem **synchronicznym**. Oznacza to, że przy nawiązanym połączeniu to klient wysyła
zapytanie, a serwer odpowiada. Serwer sam z siebie nie może zacząć "mówić" (chyba że w _bardzo_ zapytanie, a serwer odpowiada. Serwer sam z siebie nie może zacząć "mówić" (chyba że w _bardzo_
szczególnych przypadkach). Po nawiązaniu połączenia (HTTP korzysta z TCP, więc musi najpierw nawiązać) szczególnych przypadkach). Po nawiązaniu połączenia (HTTP korzysta z TCP, więc musi najpierw je nawiązać)
serwer czeka na żądanie klienta, a po jego otrzymaniu wysyła odpowiedź i kod statusu. serwer czeka na żądanie klienta, a po jego otrzymaniu wysyła kod statusu, oraz odpowiedź.
Najbardziej znany kod statusu to HTTP 404. Poprawne odpowiedzi to kody 2xx, a "przeniesiono" to 3xx. Najbardziej znany kod statusu to HTTP 404. Poprawne odpowiedzi to kody 2xx, a "przeniesiono" to 3xx.
Błędy strony serwera (czyli nie z winy klienta) to 5xx. Błędy strony serwera (czyli nie z winy klienta) to 5xx.
......
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment